اختلال كندن مو كندن مو (Trichotillomania

۱۶ بازديد ۰ نظر

اختلال كندن مو

كندن مو (Trichotillomania

اين حالت يك اختلال تكانشي است كه در آن فرد موهاي سر ، ابرو ، مژه و ساير قسمتهاي بدن خود را مي كند به طوري كه ناحيه اي بدون مو ايجاد مي شود . رفتار تكانشي به صورتي است كه فرد بر اثر يك عامل برنگيزاننده به طور ناخدآگاه به سمت رفتار خاص ( كندن مو ) سوق پيدا مي كند و با انجام آن عمل از تنش فرد كاسته مي شود .

نام بيماري ريشه يوناني دارد (Thrix به معناي مو ، Tillein به معناي كندن و Mania به معناي ديوانگي ) .به نظر مي رسد ۱ تا ۲ درصد جمعيت به اين اختلال دچار باشند به طوري كه در حال حاضر۴ تا ۱۱ ميليون نفر در آمريكا به اختلال مبتلا هستند .

چه افرادي مبتلا مي شوند؟
اين اختلال بيشتر، افراد در سنين قبل يا اوايل نوجواني را گرفتار مي كند . ولي مي تواند بچه هاي يك ساله و سلمندان هفتاد ساله را نير دچار كند . در مطالعات حدود ۹۰ درصد مبتلايان را خانمها تشكيل مي دهند ولي به نظر مي رسد مردان بخاطر عدم مراجعه براي درمان در مطالعات حضور نداشته اند .

يك بيماري رواني است كه درآن فرد به طور عادتي موهاي خود را مي كند. اين بيماري در پسربچه‌ها شايعتر از دختر بچه‌ها است، حال آنكه در افراد بالغ خانمها بيش از آقايان مبتلا مي‌شوند. حداكثر شيوع در دختر خانمهاي نوجوان ۱۲ تا ۱۷ سال است. عادت كندن مو به طور تدريجي و ناآگاهانه دربيمار شروع مي‌شودو ممكن است تا جايي كه منجر به كندن تمام موهاي سر شود ادامه يابد.اين بيماران غالبا” كندن مو را انكار نمي‌كنند ولي قادر به كنترل عمل خود نيستند. درمعاينه‌ي موهاي قطع شده به فواصل متفاوتي از پوست سر ديده مي‌شود و پوست سراز سلامت كامل برخوردار است. حاشيه‌‌ي موها معمولا” دست نخورده است و در مركز به شكل كاسه‌يي موها قطع‌شده‌اند. اين بيماران بايد تحت درمان‌هاي روان‌پزشكي قرارگيرند.

فرد گرفتار بيشتر موي چه مناطقي را مي كند؟
اگرچه علايم از نظر شدت ، مكان كندن مو و پاسخ به درمان در افراد متفاوت مي باشد ولي اكثر بيماران موي سر خود را مي كنند به طوري كه در طي مدت زمان طولاني ناحيه اي بدون مو ايجاد مي شود ( اين ناحيه بدون مو مي تواند ابرو ، موي ناحيه تناسلي يا زير بغل باشد ) . در برخي افراد اين عمل كم بوده و اختلالي در كاركرد فرد ايجاد نمي كند ولي در بعضي موارد بسيار شديد بوده و كاركرد فرد را مختل مي كند.

 

عامل ايجاد اين حالت چيست؟

دانشمندان دانشگاه «دوك» انگليس، ژن عامل ايجاد يك ناراحتى عصبى كه افراد را به كندن موهاى خود مجبور مي‌كند، كشف كردند.

اين ژن موجب ناراحتى عصبى موسوم به «تريكوتيلومانيا (Trichotillomania) » در افراد مي‌شود و افراد مبتلا به اين بيمارى موهاى خود را با زور مي‌كنند.

اين ناراحتى با نشانه‌هاى ديگرى از قبيل هيجان، افسردگى و اختلال وسواس اجبارى يا سندروم «تورت 
(Tourette)» همراه است.

افراد مبتلا به اين ناراحتى موهاى خود را از دست مي‌دهند و قسمتهايى از سر آنان طاس مي‌شود، اما اين افراد اغلب عادت خود را پنهان مي‌كنند.

با مشخص شدن منشاء ژنتيكى اين بيمارى پزشكان بهتر قادر به درمان آن خواهند بود.

پژوهشگران دراين تحقيق، ژن موسوم به «SLITKR١» را كه پيش از اين با سندروم تورت مرتبط دانسته شده بود، مورد مطالعه بيشترى قرار دادند.

آنان دريافتند كه دو نمونه جهش يافته اين ژن در بيماران مبتلا به تريكوتيلومانيا متدوال‌تر است.

هرچند درصد كمى از بيماران مبتلا به اين ناراحتى داراى اين ژنها بوده‌اند، اما دانشمندان معتقدند كه اين كشف بزرگى است زيرا ناراحتى مزبور مي‌تواند ريشه بيولوژيك داشته باشد.

 

يافته علمى پژوهشگران دانشگاه «دوك» در نشريه «روانپزشكى مولكولى (Molecular Psychiatry)» به چاپ رسيده است.
طي دهه گذشته تحقيقات بسيار وسيعي براي درمان اين اختلال انجام شده است ولي تا به حال درماني كه براي تمامي مبتلايان كارساز باشد پيدا نشده است . برخي از درمانهايي كه انجام مي شود به شرح زير مي باشد :

زمان شروع علائم و ارتباط با بيماريهاي ديگر:

استرس‌هاي‌ رواني‌ در شروع‌ تريكوتيلومانيا نقش‌ دارند. بيماري‌ افسردگي‌ با تريكوتيلومانيا ارتباط‌ زيادي‌ دارد و بسياري‌ از افراد دچار اين‌ حالت‌ از افسردگي‌ رنج‌ مي‌برند.

در رابطه باتريكوتيلومانيا  طبقه بندي درستي از طرف روانپزشكان انجام نشده.. اما بعضي روانپزشكان آن را بصورت يك اختلال وسواسي-جبري  در بالغين طبقه بندي ميكنند. همچنين بالا بودن شيوع در بالغين مبتلا به اضطراب و اختلالات خلقي ثابت شده است.

شكايات ممكن است در ابتدا در طي دوره هاي غير فعال در كلاس درس, در خين تماشاي تلويزيون, يا در بستر هنگاهي كه هنوز  به خواب نرفته است بروز كنند. والدين به ندرت اين رفتار را مي بينند. در بسياري از كودكان تريكوتيلومانيا با بستري شدن در بيمارستان با مداخلات طبي, مشكلات خانه يا مشكلات مدرسه شروع ميشود. مواردي نيز با حسادت شديد بين خواهر و برادر ها, يك رابطه مختل بين والدين و كودك, و عقب ماندگي ذهني, رخ ميدهند. در تريكوتيلومانياهائي كه در سنين بلوغ يابزرگسالي شروع ميشود, ميزان بروز و همراه بودن با بيماري رواني وسواس واضح و شديد بيشتر است.
درمان رفتاري شناختي :

در نوع اين درمان عاملي كه باعث ايجاد رفتار كندن مو مي شود را پيدا كرده و به فرد آموزش مي دهند كه رفتاري جايگزين را در هنگام ايجاد آن عامل انجام دهد . اين درمان مي بايست توسط فرد متخصص انجام شود تا بهترين بهره را بدهد . بسياري از افراد با تغييرات ساده مثل بانداژ كردن انگشتان يا يادداشت موارد كندن مو و يا تغيير مكاني كه باعث ايجاد اين رفتار مي شود ، بهبود مي يابند.
درمان دارويي :
داروهاي بسياري در درمان اين اختلال به كار گرفته شده است كه بيشترين آنها متعلق به دسته دارويي مهاركننده هاي انتخابي بازجذب سروتونين (SSRI) مي باشد . معروفترين دارو در اين دسته فلوكستين يا پروزاك (Prozac) است . برخي بيماران با استفاده از اين دارو به كلي كندن مو را كنار گذاشته اند و برخي نيز به كلي آن را بي اثر دانسته اند. به هر روي دارو درماني نيز مي بايست تحت نظر مستقيم متخصص انجام گيرد .

 

بحث دارويي:
بسياري از بيماران از نظر روانشناسي وضعيت ثابت و پايداري دارند. و تنها نيازمند اين هستند كه مشكل آنها توسط يك پزشك فهميده يا والدين مورد بحث قرار گيرد. بسياري از اين موارد به طور خود بخود بهبود مي يابند. به والدين معمولا توصيه ميشه كه توجه كودك را در زمان كشيدن مو منحرف كنند و اين مشكل را قبول كرده و پشتيبان باشند. و نقش قضاوت كننده و تنبيه كننده نداشته باشند. بيماران با درگيري وسيع يا آنهائي كه در اين عادت باقي بمانند بايد از نظر روانپزشكي ارزيابي شوند. تاثير نسبي و فوايد طولاني مدت درمانهاي داروئي و رفتاري ثابت نشده است. به نظر مي رسد كه كلوميپرامين clomipramine در درمان كوتاه مدت تريكوتيلومانيا موثر باشد… اما در يك بررسي بعضي بيماران پس از سه ماه پي گيري در حالي كه هنوز دارو را با سطح موثر قبلي در يافت ميكرده اند دچار عود شدند. بيماراني كه بوسيله فلوكسيتين floxitine يا همان prozac در يك تجربه ۱۶ هفته آزاد درمان شدند بطور چشمگيري بهبودي داشتند.

ساير درمانها نظير ايجاد گروهاي پشتيبان ، تغيير رژيم غذايي ، هيپنوتيزم و تغيير مكان نيز موثر بوده است

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.